Prádelny a čistírny Jihlava

26. 8. 2024

Prádelna a čistírna Jihlava, s.r.o.: prádelna plně orientovaná na zákazníka.

Kvalitní servis je základem jejich úspěchu. V současné době musejí odmítat velké hotelové řetězce, protože kapacita prádelny je plně vytížená. 80% klientely sídlí v Praze, a i přes značnou vzdálenost z Jihlavy, poptávka po jejich službách roste. Martina Prošková, jednatelka společnosti Prádelna a čistírna Jihlava, s.r.o., která zároveň působí v předsednictvu Asociace prádelen a čistíren, nám blíže představila provoz a plány do budoucna.

Text a foto: Jaroslava Chudá

Více než 60 let poskytujete služby v praní a čištění. Máte silnou pozici na trhu. V čem spočívá váš úspěch?

Musím potvrdit, že se nám daří. Zákazníci o nás hovoří velmi hezky a také konkurence nás uznává. Což nás velmi těší. Po 15 letech tvrdé dřiny, co jsem ve funkci jednatelky, přišel kýžený úspěch. Nyní se značka buduje víceméně sama. Zákazníci ví, že jsme flexibilní, operativní a nápomocní ve dne v noci. Nikdy je nenecháme v nesnázích. To je to, co je potřeba mít v dennodenním obchodním styku na zřeteli. Sice jsme dražší než-li konkurence, ale náš full servis je bezkonkurenční.

Kdo je vaše klientela?

Pouze velké hotely od 150 lůžek a více. Tato naše prohotelová orientace nás podrazila během covidu, kdy jsme museli na nějakou dobu úplně zavřít. V tu chvíli jsem záviděla prádelnám, které se zaměřují na zdravotnictví. Pandemie se jich také dotkla, ale na rozdíl od nás nějaké objemy měly. Zavřeno jsme měli tři měsíce a poté následoval pomalý rozjezd. Bylo to náročné období víceméně o přežití. Sice nám Českomoravská záruční a rozvojová banka poskytla úvěr, ale kdyby ochromení trhu trvalo déle, tak bychom to nemuseli ustát.

Poskytujete full servis pro hotely a další ubytovací zařízení. Co si pod tím lze představit?

V okamžiku, kdy přijde zákazník, že otevírá nový subjekt, tak mu předložíme naši základní nabídku sortimentu nebo mu prádlo ve spolupráci s dodavateli vyvzorkujeme. Zajímá nás, co si klient přeje. Je to sice náročnější, ale tento proaktivní přístup je naší vizitkou. Nebudeme klienty limitovat omezenou nabídkou produktů, ale snažíme se jim vyjít vstříc. Respektujeme jejich nastavení preferencí. Klient si sám vybírá design, gramáž a v případě stanoveného dodavatele ložního prádla, jsme schopni nakupovat i u zahraničních dodavatelů mimo Evropskou unii.  Pro klienty jsme schopni zařídit cokoli nad rámec standardu. 60 % z praných objemů činí prádlo v pronájmu. To znamená, že podle obsazenosti hotelu se stanoví množství prádla, které mu poté pronajmeme a dáme do oběhu. Tím klientům odpadá původní investice několika milionů do nákupu prádla, protože během spolupráce s námi mu rozložíme sumu do tří a více let. Což je pro hotely zajímavé. Prádlo u nás nečipujeme, používáme QR kódy, které jsou funkční a neprodraží službu. Díky tomuto má zákazník jistotu, že jeho prádlo výlučně pro něj půjčené/prané běhá pouze v linii hotel/prádelna.


Prádelna Jihlava má zajímavé logo, co má znázorňovat?

Vytažení čistého prádla z bubnu pračky.


Vaše služby nabízíte pro lokality Praha – Brno – Znojmo a přilehlé okolí. Nezvažujete rozšíření působnosti?

Naše kapacity jsou v současné době vytížené, jedeme na 130 % a proto expanze do dalších lokalit není reálná. Objemy z Prahy činí 80 % zakázek a poptávka po našich službách z hlavního města roste i díky neustále vznikajícím hotelům při stejnému objemu prádelen. Již nyní máme dlouhý seznam klientů, kteří jsou v pořadníku.

Nároky hotelových hostů na kvalitu služeb a vybavení rostou. Jak tento tlak promítají hoteliéři vůči vaší společnosti?

Nezaznamenali jsme požadavky na zkvalitnění služeb, protože my od začátku poskytujeme servis na vysoké úrovni. V případě, že dojde na reklamaci, neúčtujeme nic navíc a vždy zákazníkům vyjdeme vstříc. Pro nás je standardem vysoká kvalita poskytovaných služeb. Se zákazníky máme přátelské vztahy a komunikace je pro nás velmi důležitá. Musím podotknout, že některé konkurenční firmy v tomto směru silně pokulhávají. 

Váš business je spjat s velkou spotřebou vody. Máte prostor pro šetrnější přístup k životnímu prostředí?

Máme technologii na čištění a recyklování prádelenské vody, kdy vodu z máchání nevypouštíme přímo do kanálu, ale zpětně ji použijeme v rámci předpírky. A tepelné výměníky využijí energii odpadních horkých vod pro předehřev studené vstupní vody a posléze upraví její teplotu na přípustnou hodnotu. Navíc máme čtyři vlastní vrty, ze kterých využíváme veškerou technologickou vodu na praní, která je precizně upravená na nulovou tvrdost. Dostatek akumulačních nádrží pro uložení této vody, nám zajistí bezproblémové praní pondělních prodloužených směn. Jednou za pět let kontrolujeme vrty a samotná čerpadla, která jsme nedávno nahradili výkonnějšími. Šetříme nejenom vodu, ale také energie. Rok provozujeme fotovoltaiku na střechách prádelny, což nám přináší až 20 % úspor ve slunných měsících.

Velkokapacitní praní a žehlení prádla vyžaduje nemalé investice do moderních technologií. Kdy jste naposledy modernizovali vybavení?

Zařízení jsou u nás v provozu šest dní v týdnu, proto věnujeme velkou pozornost jejich servisu a modernizaci. Prádelen v České republice je čím dál méně, a naopak ubytovacích zařízení přibývá. Prádelny jsou naplněny po strop. Za loňský rok jsme do strojního vybavení investovali deset milionů. Tento rok budeme měnit další žehlič, prádelenskou techniku nadále vybavujeme přídavnými zlepšujícími zařízeními.  I když je naším zřizovatelem město, veškeré nákupy technologií si prádelna financuje z vlastních zdrojů. Na co si nevyděláme, to nemáme.

Kvalitu vašeho servisu v nemalé míře ovlivňují zaměstnanci.  Kolik jich máte a jak se zaměřujete na jejich další rozvoj a spokojenost na pracovišti?

Máme 90 zaměstnanců (70 vlastních a 20 agenturních). Agentura nám poskytuje spolehlivé zaměstnance a v případě jejich výpadku, nám dodá další kvalifikovanou sílu. Jsem s naší personální agenturou spokojená i přes jejich dražší služby. Každoročně probíhá dotazování spokojenosti zaměstnanců na pracovišti. Vyhodnocuje se úroveň komunikace mezi zaměstnanci a vedením firmy. Společně procházíme podněty na vylepšení nejen atmosféry na pracovišti. Za covidu jsme pro zaměstnance zřídili denní místnost v nejchladnější části prádelny, kam se přesunuly veškeré automaty na jídlo a nápoje. Zaměstnanci mají k dispozici od firmy čip s měsíčním kreditem na konzumaci produktů z našich automatů. Pro zaměstnance pořádáme vedle stmelovacích akcí (vinný sklípek, muzikály, divadla) také zájezdy. Nyní vypravujeme autobusy do Aquapalace Praha, což je také náš zákazník a dopřejeme zaměstnancům zaslouženou relaxaci. Výletů se navíc mohou účastnit také rodinný příslušníci, a to za zvýhodněné ceny. Z předchozích ročníků lze uvést Itálii, Paříž a termály na Slovensku. Dále zaměstnancům poskytujeme multišeky do lékárny a permanentky na hokejová či fotbalová utkání. Oblíbené jsou také plavenky do jihlavského Aquaparku Vodní Ráj. V rámci náročnějších období dostávají zaměstnanci mimořádné příplatky a svačiny. Zaměstnanci u nás nejsou čísla, ale jména. Velmi nám záleží na jejich spokojenosti.

Jak deklarujete kvalitu vašich služeb?

Jednou za tři měsíce si necháváme zpracovat mikrobiologické stěry. Abychom sobě a zákazníkům prokázali čistotu provozu. Kvartálně děláme rozbory odpadních vod a měříme teplotní průběh prací linky, který je nezbytný pro funkční chemo-termo dezinfekci. Jsme držiteli certifikátů QZ – Zaručená kvalita a ISO 9001, s čímž souvisí každoročně externí audit a obhajování certifikátu. Recertifikační audit, který postihuje všechny naše procesy, probíhá každé tři roky.

Jste držitelé značky QZ – Zaručená kvalita. Co vše musíte splňovat, abyste toto označení mohli používat?

Se spolkem SOTEX GINETEX CZ, z. s., který se zabývá certifikací výrobků a služeb spolupracujeme déle jak 20 let. Zkušebna nám pošle zkušební tkaninu (klůcek) a stanoví nám počet a parametry praní. Poté vzorek odesíláme zpět pro posouzení kvality našich služeb. Nikdy jsme neměli problém s obnovením certifikátu.

Do jaké míry prádelně certifikáty pomáhají při získávání nových zakázek?

Certifikáty dokládáme při výběrových řízeních, a to hlavně u lukrativních zakázek. V našem případě jde o 5*hotely a nadnárodní řetězce, kde jsou žádány a mají velkou váhu. Certifikáty deklarující naši kvalitu komunikujeme aktivně dál. V našem oboru není certifikace povinná, ale je to příjemný bonus, který naši zákazníci ocení. Výběrová řízení z větší části vyhrávají právě prádelny s certifikací.

V rámci dokazování kvality zveme navíc zákazníky k nám do Jihlavy, kde jim odprezentujeme čistotu našeho provozu, provedeme je provozem prádelny a ukážeme jim, jak se o jejich prádlo staráme. Každoročně pořádáme Washing show, kdy k nám přijede plný autobus zákazníků nejen Prahy a celý den se jim věnujeme. V rámci doprovodného programu si mohou vyzkoušet disciplíny jako je skládání županu či navěšování těžkých kusů a v příjemné společnosti u menšího občerstvení pak společně diskutujeme „bolavá místa“ z praxe a předáváme si zkušenosti. Zákazníci tak mají možnost se blíže seznámit s náročností naší práce a přimhouřit oko při nějaké té nedokonalosti.

Vidíte další prostor pro modernizaci a zkvalitnění vašich služeb?

Máme nachystaný projekt na přístavbu prádelny. V rozmezí dvou až tří let bychom chtěli mít realizaci hotovou včetně nového strojního vybavení. V rámci rozšíření nás čeká investice do druhého pracího tunelu a dalšího žehliče. V pořadníku evidujeme dva velké hotelové řetězce, jejichž poptávku po našich službách tímto chceme uspokojit. Zároveň tak eliminujeme riziko při poruše jediné velké prací linky, kterou máme (95 % veškerého praného objemu).

Martina Prošková se zaměstnanci
Klecové vozíky na prádlo
Příprava klecového vozíku
Nakládání prádla do pracího tunelu
Zaměstnankyně